автоматична роботизована КППКоли механічні коробки були повністю освоєні, люди почали замислюватися, щоб передачі перемикав хтось за них. Першопрохідниками в галузі автоматичних трансмісій вважаються конструктори компанії Ford. Саме вони вперше застосували планетарні механічні трансмісії на своїх автомобілях.


Планетарні трансмісії стали встановлювати не так. Водії вибирають коробку автомат, щоб не плутатися в педалях під час руху в пробках та підгірку, але тим не менш вибір на користь водіння на автоматі не позбавляє водія повністю від помилок в керуванні авто.

Класична автоматична коробка перемикання передач включає гідротрансформатор, планетарні редуктори, фрикційні та обгонні муфти. Гідротрансформатор – це по суті те ж зчеплення, як і на МКПП, але має трохи змінену конструкцію та принцип дії. Конструкція складається з вхідної та вихідної турбіни та статора, закріпленого на корпусі коробки передач. А момент сили двигуна передається за рахунок обертання з ковзанням всередині гідромуфти. В’язке тертя олії в турбінах досить добре справляється з цим завданням, забезпечуючи м’який старт автомобіля. Планетарний редуктор, на те і редуктор, щоб безпосередньо передавати обертання за рахунок взаємодії шестерень, що знаходяться в зчепленні один з одним.

Що ж до фрикційних муфт, то вони відповідають за перемикання передач, шляхом з’єднання та роз’єднання компонентів АКПП. Такими елементами є вхідний та вихідний вал та набір фрикційних дисків. Сама муфта включає барабан і хаб, між якими знаходиться набір фрикційних дисків. Ці диски починають передавати обертання, коли їх стискає між собою кільцеподібний поршень. Обгінна муфта, у свою чергу, призначена для зменшення ударів на фрикційні муфти при перемиканні передач. Складається вона із зовнішнього та внутрішнього кільця, між якими розташований сепаратор з роликами, що дозволяє муфті обертатися в одному напрямку, та блокує її при спробі обертання в інший бік.

.

Принцип роботи автоматичної КПП

Отже, в загальних словах, автоматична коробка перемикання передач забезпечує плавне торкання автомобіля з місця за рахунок гідротрансформатора, автоматичне перемикання передач в моменти досягнення двигуном максимальної кількості обертів при конкретній швидкості, а також реверсивний рух, можливість гальмування двигуном і гальмо паркування без використання блокування гальм.
Режими роботи в автоматичних КПП такі:

– “Р” (від англ. “Park”) – паркувальне блокування (заблокована сама коробка, а не колісні гальма);

– “R” (від англ. “Reverse”) – задній хід (включення неприпустимо до повної зупинки автомобіля);

– “N” (від англ. “Neutral”) – нейтральний режим (вимкнені всі передачі);

– “D” (від англ. “Drive”) – рух вперед (задіяні практично всі передачі);

– “L” (від англ. “Low”) – знижена передача або “тихий хід” (включається при русі в складних умовах їзди).

Серед автоматичних коробок є і «роботизовані» АКПП. У принципі – це та сама механічна коробка, але тільки рішення про перемикання передачі приймає комп’ютер. Проаналізувавши ситуацію, він вибирає той чи інший щабель, дає команду гідравліці або електромагніту роз’єднати зчеплення, і включити потрібну передачу, а далі все як на механічній коробці передач. Передачі в такій трансмісії можуть перемикатися тільки послідовно, вгору і вниз. Проте, порівняно з «класичними автоматами», дані КПП витрачають менше часу на перемикання і більш економні. З недоліків можна згадати ривки при перемиканні передач, і непередбачуваність у складних ситуаціях (на підйомі та при пробуксуванні коліс).

Загалом автоматична трансмісія – дуже зручна річ, вона дозволяє водію зосередитись на їзді, а не на технічних аспектах руху та перемикання передач. Але не варто забувати про те, що люди, які навчаються водінню на машині з автоматичною КПП, не допускаються до керування транспортними засобами з механічними трансмісіями. Тому вміти їздити на механіці зобов’язаний кожен водій, що поважає себе.

Пам’ятай: «Якщо хочеш, насолоджуватися їздою і не замислюватися про зайве, то тобі потрібен автомобіль з АКПП. Але якщо хочеш керувати автомобілем і контролювати його, то потрібна механіка!