Варіанти аварійних ситуацій та оптимізація дій водія

Аварійні ситуації на дорозі можуть виникнути з різних причин: наприклад, на дорогу вибіжить пішохід чи тварина, відмовить будь-який вузол, агрегат чи система автомобіля тощо. Найбільш небезпечна відмова гальмівної системи, кермового управління та ходової частини. Подібна ситуація може статися з кожним, тому бажано навчитися водінню в аварійних ситуаціях.

Якщо відмови гальма

Природно, що більше швидкість, то складніше зупинити автомобіль. При цьому найбільше не хотілося б, щоб вийшла з ладу будь-яка система, наприклад, гальмівна.  Якщо автомобіль не реагує на натискання педалі гальма, отже, це сталося. І в такому випадку, для зупинки автомобіля, найнадійніше було б використовувати гальмування двигуном, послідовно перемикаючи передачі з найвищої на нижчу. Двигун, навіть якщо він вимкнений, при задіяній передачі створює дуже сильний гальмівний ефект і зможе зупинити машину. Однак пам’ятайте, що вимикаючи двигун, ключ запалювання потрібно повертати так, щоб протиугінний пристрій не заблокував кермо, інакше ви втратите керування машиною. Але, в жодному разі, не можна включати одразу першу передачу! По-перше, через різницю оборотів ви просто її не включите. А, по-друге, якщо це навіть у вас вийде, то на швидкості колеса просто заблокуються і машина «піде юзом». На сухій дорозі, паралельно з гальмуванням двигуном, можна підгальмовувати і ручним (стоянковим) гальмом. Тільки піднімати важіль потрібно плавно, відключивши при цьому фіксатор (кнопка на важелі натиснута), інакше колеса заблокуються та автомобіль занесе. У випадку, коли велика ймовірність зіткнення, і місце для плавної зупинки відсутня, є сенс включити відразу другу передачу і акуратно, включаючи/відключаючи зчеплення, і, гальмуючи ручником, знизити швидкість автомобіля і зупинитися. Якщо вже нема куди подітися, то, в крайньому випадку, можна скористатися прийомом «гальмування об перешкоду», наприклад, кучугуру або огорожу.

Якщо кермо не направляє автомобіль

Відмова рульового управління найчастіше відбувається через обрив рульових тяг. Вони можуть обірватися від попадання колеса у вибоїну або від наїзду на перешкоду. Після чого автомобіль перестане реагувати на рух кермом і його почне відводити убік. А некероване колесо, що від’єдналося, може різко вивернутися, що різко кине автомобіль убік. У такій ситуації водій повинен намагатися зберегти прямолінійність руху, повертаючи кермо у протилежний від відведення бік, щоб залишитися на своїй смузі руху.

Якщо розірвалася шина

Ще одна неприємність, яка може статися у дорозі – це розрив шини. Зазвичай при її розриві ви почуєте хлопок, і якщо лопнула шина переднього колеса, то відбувається сильний ривок керма, і воно стає тугим, а автомобіль починає уводити з дороги. Якщо ви в цей момент слабо утримувати кермо, то воно обов’язково вирветься з рук і машину кине вбік. Водію потрібно зберегти напрямок руху та зупинити автомобіль. Якщо рветься шина заднього колеса, то різкий ривок керма відсутній, а після хлопка відчувається виляння задньої частини машини, і відведення її убік. У цьому випадку також потрібна плавна зупинка. Якщо шина не порвалася, а просто стався її прокол, то автомобіль веде себе аналогічно, але не рветься різко убік.

Якщо відірвалося колесо

Колесо може просто відірватися, якщо зламаються кріплення або гайки недостатньо затягнуті. Слабка затяжка гайок кріплення колеса до ступиці проявляється характерним стукотом на невеликій швидкості та вилянням колеса. Якщо проблема в одному з передніх коліс, то є різкі поштовхи в кермі, особливо на поворотах. А якщо погано закріплене заднє колесо, то задня частина машини почне виляти. Однак, на великій швидкості ці виляння та стукіт майже не відчутні. Якщо, все-таки, колесо відірвалося, автомобіль починає кренитися у бік поломки і спиратися на гальмівний диск чи барабан. Тертя металу об асфальт створює великий опір, внаслідок чого автомобіль може розвернути. Найголовніше – це зберегти напрямок руху, повернувши кермо в протилежний від крену бік, і плавно зупинити машину (не можна різко тиснути на гальма).

Якщо колесо відривається разом із ступицею, то удар, ривок керма та нахил машини значно сильніші, ніж при просто відриві одного колеса. До того ж, разом із ступицею обривається і гальмівний шланг, і, отже, «зникають» гальма.

Якщо відкрився капот

Іноді, під час руху може відкритися капот, закривши водієві огляд дороги. Причиною може бути незакритий або несправний замок, і тоді порив вітру легко підніме кришку капота. Якщо сталася така ситуація, то водій повинен увімкнути аварійну сигналізацію і, не змінюючи смуги руху, знизити швидкість і зупинитися (як і у разі засліплення). Орієнтуватися можна за дорожньою розміткою або узбіччям.

Якщо загорівся автомобіль

Ще страшніша небезпека – це займання автомобіля. Воно може статися як у салоні, так і у моторному відсіку. Ознаками пожежі є запах, дим та полум’я. При їх виявленні водій повинен увімкнути аварійну сигналізацію, зупинити машину на узбіччі або біля правого краю проїжджої частини, вимкнути запалення та дати команду пасажирам залишити автомобіль. Потім необхідно швидко виявити джерело пожежі і погасити його за допомогою вогнегасника. Але пам’ятайте, якщо різко відкрити капот, то звідти може вирватися полум’я. Якщо вогнегасника в машині не виявилося або до нього не дістатися, можна використовувати будь-яку щільну тканину (брезент, покривало, пальто і т.п.), яка зможе перекрити доступ кисню до вогню.

У разі виникнення будь-якої аварійної ситуації необхідно увімкнення аварійної сигналізації, щоб попередити інших учасників дорожнього руху.