Водіння транспортного засобу небезпечне за визначенням. А якщо при цьому ще й потрапити в небезпечну дорожню ситуацію і не знати як поводитися в ній, то можна взагалі догодити в неприємності. Навчитися цьому можна тільки  школі водіння автомобіля,

Екстрене гальмування

Дуже часто на дорозі виникають небезпечні ситуації, в яких просто необхідно якнайшвидше знизити швидкість або зупинитися. В цьому випадку вдаються до методу екстреного гальмування, у момент якого максимальне гальмування автомобіля відбувається на межі блокування коліс. Але необхідно завжди пам’ятати, що коли ви різко натискаєте на гальмо педаль, машину може занести. Якщо колеса «заюзяться» (заблокуються), то збільшиться гальмівний шлях та ймовірність того, що автомобіль занесе. Щоб уникнути блокування коліс («юза»), гальмуйте ступінчасто (переривчасто), короткими та частими натисканнями на педаль гальма, а також використовуйте ефект гальмування двигуном. ABS допоможе уникнути блокування коліс, але не варто абсолютно на нього покладатися, оскільки система може відмовити у невідповідний момент.

виконуючи практичні вправи екстреного маневрування. Подібні навички та вміння підвищать рівень безпеки на дорогах.

Екстрене гальмування

На дорозі часто виникають ситуації, в яких необхідно якнайшвидше знизити швидкість або зупинитися. В цьому випадку вдаються до методу екстреного гальмування – тоді максимальне гальмування автомобіля відбувається на межі блокування коліс. Але необхідно завжди пам’ятати, що коли ви різко натискається педаль гальм, машину може занести. Якщо колеса «заюзяться» (заблокуються), то збільшиться гальмівний шлях та ймовірність того, що автомобіль занесе. Щоб уникнути блокування коліс («юза»), гальмуйте ступінчасто (переривчасто), короткими та частими натисканнями на педаль гальма, а також використовуйте ефект гальмування двигуном. ABS допоможе уникнути блокування коліс, але не варто абсолютно на це покладатися, оскільки система в якийсь момент може відмовити.

Екстрені прийоми керування автомобілем

Об’їзд перешкоди

У разі раптової появи будь-якої перешкоди на шляху автомобіля, якщо відстань до об’єкта менша за довжину зупинного шляху, залишається єдиний спосіб – об’їхати перешкоду, щоб не зіткнутися або не наїхати на неї. Тож, з якого боку об’їжджати? Якщо зліва, можна вискочити на смугу зустрічного руху, де величезний ризик лобового зіткнення. Праворуч велика ймовірність налетіти на попутний або припаркований транспорт, бордюр, стовп або на людей на узбіччі. Отже, якщо не хочете зіткнутися із зустрічним автомобілем, краще залишитися на своїй смузі, і тоді, у разі ДТП, закон буде на вашому боці. Але пам’ятайте, що гальмування на узбіччі є досить небезпечним заняттям.

І, тим не менш, щоб ефективно виконати об’їзд перешкоди, що різко з’явилася, необхідно енергійно здійснити маятниковий рух кермом. Але при цьому, потрібно різко скинути газ перед поворотом керма, а ще краще – вдарити по гальмах. У такому разі зросте зчеплення коліс з дорожнім покриттям, проте не виключено занесення, тому потрібно бути готовим до нього.

Інтенсивний розгін

Іноді в небезпечних ситуаціях, щоб уникнути зіткнення, доводиться швидко збільшувати швидкість руху свого автомобіля. З цією метою служить техніка інтенсивного розгону. З місця розгін виконується різким відтисканням педалі зчеплення (різким його включенням) при великій кількості обертів колінчастого валу двигуна (коли двигун має максимальну силу тяги).

Але на слизькій дорозі, де коефіцієнт зчеплення коліс із покриттям низький, цей спосіб не дає бажаного ефекту (колеса можуть прокручуватися марно). Коли ви рушаєте з місця на дорозі зі слизьким покриттям, не можна допускати, щоб провідні колеса буксували, для цього можна стартувати з другої чи третьої передачі. А при інтенсивному розгоні з ходу потрібно перейти на щабель нижче і додати газу, щоб надати автомобілю належне прискорення. Як правило, зниження передачі використовується для інтенсивного розгону при здійсненні обгону.

Занос автомобіля

Заносом називають скользіння коліс однієї з осей автомобіля в напрямку, що не збігається з площиною обертання коліс. Тобто, коли машину заносить, вона може ковзати боком і розвертатися поперек. Занесення викликається дією бічних сил або дією їх моментів, що повертають (в горизонтальній площині).

Під час блокування коліс при гальмуванні передньопривідного автомобіля це відбувається на задній осі автомобіля, машину починає заносити задньою частиною. На слизькій дорозі небезпека блокування коліс є особливо актуальною. А якщо ще й перевищувати допустиму швидкість при вході в поворот, то може статися занесення автомобіля і він точно не впишеться в поворот. Занесення може також статися через бічній сили, що діє на автомобіль на ділянці дороги з поперечним ухилом; через відцентрову силу, що діє на криволінійній траєкторії руху автомобіля; або у випадку коли колеса, розташовані на одній осі, гальмують з різною ефективністю. А також через момент, що повертає, при різкому прискоренні, якщо у шин різні коефіцієнти зчеплення з дорогою, нерівномірно зношений малюнок протектора або різний тиск.

Отже, для запобігання занесення автомобіля, слід уникати різких поворотів керма і натискань на педалі (також і різко відпускати педаль). Особливо небезпечно гальмувати та обертати кермо одночасно. Максимальне зчеплення з дорогою має колесо, що обертається без прослизання, тому керовані колеса необхідно утримувати в напрямку руху, а заднім (відомим) – не давати буксувати при додаванні газу, і блокуватися при гальмуванні. А якщо замет уже виник, то краще боротися з ним на початковій стадії, коли машину ще не віднесло далеко в бік. Як тільки ви відчули занос задніх коліс, потрібно відразу ж швидко повернути кермо у бік заносу. Але іноді після цього виникає аналогічне занесення в протилежний бік. Тут вже важлива швидка реакція водія та вміння погасити занос.
Дуже важливо розуміти різницю в поведінці у заносі передньопривідного та задньопривідного автомобіля. А повнопривідний автомобіль дає ще більше можливостей для підготовленого вмілого водія (шляхом увімкнення/вимкнення мостів).
Загалом, у разі занесення, не гальмуйте і вимикайте зчеплення; на автомобілі із заднім приводом провідних коліс – зменшіть газ, а на автомобілі з переднім приводом – збільшіть його до середнього значення (але не допускайте пробуксування). Поверніть кермо у бік занесення задньої частини автомобіля, але слідкуйте, щоб передні колеса були спрямовані строго по ходу руху. Повертати кермо у зворотний бік починайте до того, як замет припиниться, і тоді автомобіль почне вирівнюватися.

Відпрацювати навички допоможуть практичні заняття з водіння з інструктором центру підвищення водійської майстерності Інтенсив.